ONZE kijk op leerlingenbegeleiding
Uit de analyse van onze schoolcontext en input is het duidelijk waar we als school naartoe willen op gebied van leerlingenbegeleiding. Wat we willen bereiken, wie we willen bereiken, hoe onze leerlingen tot maximaal leren komen en hoe we onze leerlingen juist kunnen begeleiden. We leggen een sterke link naar ons strategisch plan GOK (gelijke onderwijskansen), maar ook onze andere strategische plannen zijn onlosmakelijk verbonden. Een gefaseerd zorgcontinuüm heeft effect op de onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren en (preventieve) gezondheidszorg.
Deuzeldpark creëert toekomstkansen (onderwijsloopbaan)
Wij helpen leerlingen om zichzelf beter te leren kennen, goede studiekeuzes te maken en hun toekomst actief vorm te geven. Vanaf hun instap op onze school worden leerlingen uitgedaagd om na te denken over hun interesses, talenten en mogelijkheden binnen onderwijs, werk en de maatschappij. Wij streven naar levenslang leren.
Streven naar welzijn zit in onze genen (psychisch en sociaal functioneren)
Wanneer leerlingen zich veilig voelen, kunnen ze veerkrachtig leren en groeien. We ondersteunen hen bij het omgaan met uitdagingen zoals pesten, emotionele problemen of gedragsmoeilijkheden. Door herstelgericht te werken, bevorderen wij het welzijn én het leren.
Groei en gezondheid gaan hand in hand (preventieve gezondheidszorg)
Een gezonde en veilige levensstijl, zowel fysiek als mentaal, is een essentieel onderdeel binnen onze leerlingbegeleiding. De school werkt mee aan preventieve gezondheidszorg, vaccinaties en gezondheidscontroles. Zo worden leerlingen gestimuleerd om zorg te dragen voor hun eigen welzijn.
Deuzeldpark stimuleert en bevordert het leren en studeren (leren en studeren)
We ondersteunen het leerproces van elke leerling op maat, met aandacht voor leerstrategieën, studeervaardigheden, uitdagingen en een bredere leerontwikkeling. Het doel is het leren te versterken en leerlingen te helpen om hun leerproces beter te begrijpen en aan te pakken.
Iedereen draagt een zorgmantel
Leerlingenbegeleiding is een gedeelde verantwoordelijkheid binnen de school waarbij iedereen een belangrijke rol heeft.
De school ontwikkelt een geïntegreerd (professionaliserings)beleid en werkt samen met externe partners zoals het CLB, dat ondersteuning biedt bij individuele en groepsuitdagingen. Daarnaast ondersteunt de pedagogische begeleidingsdienst (PBD) en het leersteuncentrum (INKLUUS) de school in het uitbouwen van kwaliteitsvol onderwijs.